Nacházíte se zde:Blog renovace»Jawa pérák 1949

Poslední novinky

Jawa pérák 1949

RENOVACE JAWA PÉRÁK 1949

Na začátek, než začnu popisovat svůj průběh renovace, tak bych ještě rád upozornil, že toto bude moje druhá renovace v životě, takže nejsem nějakej úplnej mistr top renovátor a upřímně řečeno ani jím být nechci. Při první renovaci (byla to jawa 353) mě práce hodně bavila, takže bych si ten pocit rád zase zopakoval a pustil se do pro mě vysněného péráka.

Navíc jsem ji celou dělal s mým bráchou, takže to nebyly stovky hodin jako na samotce s modlitební knížkou, ale byl to dobře prožitej čas. Proto i do péráka se pustíme zase spolu. Dost teda řečí a jde se nato.

Péráka jsme s bráchou koupili po dost nevydařených pokusech od jednoho pána z Tišnova, kterýmu říkáme fousáč. Pérák se nám líbil i když nebyl nejlevnější, tak jsme šli do toho a tohle je on:

01

Původně jsme chtěli nějakýho péráka co bude v původním stavu a tak renovace nebude potřeba, protože už vím, že financovat renovaci je asi tak laciný jako topit si penězi. Každopádně se nám takovýho nepodařilo sehnat takže k renovaci musí dojít.

04

02

03

Tady je vidět, že pérák není úplně kompletní, ale to co na něm je se dá v pohodě použít. Chybí tam přední blatník, zadní nosič, přední světlo a stupačky. Je tam sedlo z Maneta a jenom jeden výfuk. Postupně budeme muset všechno poschánět, takže se zase pořádně prohnem. Navíc pérák má karburátor z kývačky a výfuk patří až na novějšího péráka. Každopádně naším prvním úsilím bude péráka prvně rozjet. Proto začít renovaci u motoru byla jasná volba. Hlava u něho špatně těsnila, takže komprese stála za prd. Motor jsme rozpůlili a po bližším ohledání jsme zjistili, že převodovka je málo jetá a bude možný ji nechat skoro bez úprav tak, jak je, což se mi docela ulevilo, protože sehnat převodovku v dobrým stavu je docela kumšt a to i když platíte zlatem. Klikovka naopak repasovat bude potřeba, má docela vůli. Výbrus, který jsme od počátku moc dělat nechtěli (kvůli zachování autentického zvuku péráku) po prozkoumání stavu válce jsem se s bráchou shodli, že je to úplně zbytečné. Dokonce mě překvapilo v jak výborném stavu je, takže jsem zato fakt rád. Stáhnout ložiska bylo dílem chvíle. Následovala pořádná drbačka a to s čištěním karterů, které bylo nejtěžší mezi žebrama válce. Po hodinách práce to dopadlo takto:

06

07

08

09

Koupil jsem v ložiskárně nový ložiska i s guferama, pojistný kroužky jsem tam nechal původní, protože se dneska dělají širší, který se už nevejdou do drážky (asi budou dneska z horšího materiálu). Za všechno jsem dal cca 300kč. Zbýval už jenom labyrint pro kterej sem zašel do mototechny. Tam mi "kluci" dokázali nachvilku zastavit dech, ve chvíli, když jsem se dozvěděl, že budu platit stejnou cenu jako za všechny ložiska i s guferama, ale přežil jsem to já i moje peněženka, takže dobrý.

S věcma na kupě jsme se pustili do nalisování ložisek a nasazení gufer. Nakonec jsem tam naskládal i přečištěnou převodovku.

10

11

12

Klikovku jsem přebíral kompletně zrepasovanou, bylo na ní vyměněno téměř všechno. Zůstaly pouze jeden čep a setrvačníky, které navíc velice pěkně vyčistily. Platil jsem luxusních 1600kč! Takže nezbývá než se pustit do samotného slepení. Papír jsem nepoužil, protože prostě vždycky má tendenci vzlínat a já nechci stavět pod motorku pekáče na odkapávající olej.  

13

Tady už mám slepeno. Pístní čep je nový a píst nalisovaný. Ten jsem ale vyměnil za jeden nepoužitý co jsem měl schovaný, protože zespodu byl ten původní olámaný. Nasazení válce bylo otázkou okamžiku.

14

Původní startovací a řadící hřídele byly ve špatném stavu. Tisícihrany byly oholené, a tak jsem byl rád, když jsem sehnal oba původní v super stavu. Poté co jsem je tam nasadil jsem konečně mohl složit spojkový koš. Ten měl v lamely v super stavu i ozubení bylo v pořádku, tak jsem jej pouze rozebral a důkladně vyčistil. Teď už zbývá jenom opravit víka motoru, které měly docela dost hlubokých šrámů, nejvíc jich bylo okolo startovací páky. V tomto místě bylo víko tak vydřené, že bylo nutné přistoupit k zavaření. To se podařilo i když díky pórovitosti starého hliníku a nasáklému oleji to byla pro svářeče obtížnější práce. Nakonec se to povedlo a teď mě čeká broušení a přeleštění.

© 2019 - veteranportal.cz - Nadšenci nadšencům