Zdravím,
měl bych pár postřehů k rozdílům.Vlastním 250 zbrojovku z roku 1949 v.č. 11-35238.Před 15-ti lety jsem jej koupil od syna prvního majitele,který ho dostal za dobré výsledky od zaměstnavatele v roce 1950.Chyběla mu pouze spínací skříňka,přední parabola,houkačka a sedlo bylo z Jawy 500.Vše ostatní snad až na hliníkové páčky,přepínač světel a pláště zůstalo původní na 99,9%.Při srovnávání s rozdíly jsem narazil na pár drobných odlišností.Popíši vše pro přehled.
1)Rám: ANO –svary ve středu ramen,čepy stupaček na kolíky,značen FJ
2)Náhon tachometru: ANO
3)Stojan: ANO -hliníkový
4)Přední vidlice:ANO -2 maznice,nálitky otvorů maznic prvního typu.
5)Kluzáky:ANO -3 díry pro uchycení ,pravý kluzák zesílen
6)Maska světlometu:NE- FJ plíšek včetně šroubku + podkova se šroubkem!
7)Šroub řízení:ANO – s drážkami
8)Tlumič řízení:ANO „Z“
9)Tachometr:ANO-Křižík
10)Řidítka:ANO-díry pro uchycení přepínače se závity pro šrouby
11)Víčko nádrže:NE-mám variantu bez drážek po obvodu ale spodní strana není prolisovaná,a má rovný plech tak jako u FJ!
12)Palivový kohout:ANO – Motex
13)Blatníky:ANO-lem směrem ven,odrazka na šroub.
14)Přední+zadní kola:ANO „Z“
15)Brzdové štíty:ANO značeno FJ
16)Páka zadní brzdy+táhlo:ANO provedení jako FJ
17)Patice žárovky:ANO-přichycení drátů červíky
18)Kastlíky:ANO-„Z“ díry pro šrouby s výztuhou obdélníkového tvaru
19)Spodní kryt řetězu:ANO „Z“
20)Motor:ANO „Z“
21)Startovací segment:ANO-segment bez otvorů značen FJ
22)Spojkový koš+poloautomat:ANO „Z“ výztuha tvaru hvězdy,zajištění pružin šrouby.
23)Kontaktnice:ANO – se 3 vývody
24)Karburátor:NE-tělo filtru vzduchu má nálitek pro stažení šroubem ovšem plechová regulace vzduchu má pouze jednu packu tak jako FJ!
25)Výfuky:NE-provedení výfuků tak jako u FJ-plechový držák z jedné strany+převlečná trubka!
26)Zadní světlo:ANO-první provedení ve tvaru kapky s drážkovanou slídou.
27)Nádrž:ANO se znakem Zbrojovky
29)Kryt karburátoru:ANO se třemi nýty
Záměrně jsem vše rozepsal,kdyby se to někomu hodilo na ročník.Podle výrobního čísla,alespoň co jsem porovnával se jedná o začátek roku 1949 nebo každopádně o první polovinu roku.Z výše uvedeného je zřejmé že stále i v tomto období byly montovány staré skladové díly v tomto případě přední maska FJ včetně podkovy nebo výfuky prvního provedení.V případě víčka nádrže a filtru karburátoru se pravděpodobně jedná o přechodové díly.Víčko –novější vršek se starým spodkem,filtr –novější tělo se starým provedením regulace.Dále jen pár drobností.Elektroinstalace byla vedena v ČERNÝCH lakovaných oplétaných vodičích.Bovdeny byly taktéž černé oplétané.Mnoho dílu je značeno FJ-klika,ojnice,startovací páka aj.Dodnes jezdím na původních ložiscích v kolech made in USA)).
Nakonec bych tu měl poslední věc,která v rozdílech není uváděna a tou jsou šrouby kastlíků.Jelikož je před těmi mnoha lety ze mě vytáhnul kolega na svou JAWU 500 ztácím jistotu,ale byly plechové avšak né kulaté po obvodu s vroubkováním,ale s prolisy po obvodu shodné právě s J500 viz. odkaz
etovar.cz/cs/ceske-povalecne-motocykly/1...-sroub-schranky.html
Chválím moc pěkné stránky a velké díky za ně!
S pozdravem Petr